top of page
  • אלון הראל

אי-ציות אזרחי ומרי אזרחי – בין יאיר גולן לאהוד ברק

בקרב דמויות בולטות בקרב אלו שהתנגדו לרפורמה המשפטית ושכעת מתנגדים לממשלה הנוכחית הוזכרו "מרי אזרחי ו-"אי-ציות אזרחי" כמונחים נרדפים. פרופ' אלון הראל מראה כיצד ניתן להבחין בין שני המונחים ומסביר מה עמד מאחורי קריאותיהם של יאיר גולן ושל אהוד ברק לאי-ציות אזרחי ולמרי אזרחי

 פורסם ב"דיומא" 14.8.2024

בזמן המחאה נגד הרפורמה המשפטית, היו מוחים שהשתמשו במונחים "אי-ציות אזרחי" ו-"מרי אזרחי" כדי לתאר את פעולותיהם או את כוונותיהם אם הרפורמה תעבור. לעיתים קרובות היה השימוש בהם כמונחים נרדפים, מה שיצר בלבול בשיח לגבי משמעותם.

בחודשים האחרונים התחדש השימוש במונחים אלו בשיח הציבורי. כך, למשל, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק קרא היום למרי אזרחי (ולא בפעם הראשונה): "הדרך היחידה לעצור דיקטטורה בשלבים מאוחרים כאלה היא בהשבתת המדינה במסגרת מרי אזרחי, בלתי אלים ורחב היקף, 24/7, המתמשך עד שהממשלה נופלת" (אהוד ברק, "אנו כפסע מדיקטטורה. כך נעצור אותה"). בעבר, הוא קרא גם לאי-ציות אזרחי אך ניכר כי בתפיסתו שני המונחים הם נרדפים. כך, למשל, במרץ 2023, הוא כתב כך: "ממחר, אי-ציות אזרחי בלתי אלים. בעברית – מרי אזרחי".

השימוש ב-"מרי אזרחי" וב-"אי-ציות אזרחי" כמונחים נרדפים הוא לא רק נחלתו של ברק. גם יאיר גולן נוהג להקביל בין שני המונחים, כפי שעשה בנאום בכנס פעילים בגני תקווה בתחילת מאי. נאום זה עורר סערה ציבורית לא קטנה בזמנו, בגלל מה שאמר בהקשר למונחים אלו (למלוא הקטע הרלוונטי מהנאום ראו מערכת דיומא, "'עד שהממשלה לא מתחלפת, אנחנו לא עושים מילואים' – נאומו של יאיר גולן בכנס פעילים בגני תקווה").

בתחילה הזכיר גולן את המונח "מרי אזרחי": "אני התחלתי לדבר כבר בנובמבר, נובמבר 22... מיד אחרי הבחירות, התחלתי לדבר על כך שלא יהיה מנוס מ... אני קראתי לזה 'מרי אזרחי'. אנשים קפצו עלי 'מה אתה מדבר?'. במונחים מקצועיים אני צודק, אבל עזבו. מחאה נמרצת, זה יותר נוח?". בהמשך נאומו עבר גולן להשתמש במונח אי-ציות אזרחי: "מה אנחנו צריכים בעצם להסביר לנתניהו ולממשלתו? אתה לא יכול לשלוט יותר. אנחנו לא משתפים איתך פעולה. הדרך להסביר לשלטון שאנחנו לא משתפים פעולה, היא דרך משולשת: שביתות, הפגנות ואי-ציות אזרחי. אלה שלושת הדברים. לא המצאה שלי. זה מקובל בכל... טקסט שעוסק בנושאים האלו. שביתות, הפגנות ואי-ציות אזרחי.,, אתם זוכרים את מכתב המילואימניקים ואת טייסת 69? תראו, האיום הכי קטן באי-ציות אזרחי, הכניס את נתניהו ללחץ מטורף. מטורף. למה אנחנו לא עושים בזה שימוש הרבה יותר נרחב?". הקטע בדבריו של גולן שעורר את עיקר הסערה היה כאשר יישם את המונח "אי-ציות אזרחי" לאי-שירות במילואים כאמצעי להחלפת הממשלה: "אי-ציות אזרחי זה, למשל, אנחנו לא עושים מילואים. עד שהממשלה לא מתחלפת, אנחנו לא עושים מילואים. אני לא מדבר עכשיו אם זה הצעד הכי נכון".

אפשר להבין את הערבוב שברק וגולן עושים בין אי ציות אזרחי למרי אזרחי היות שמדובר בשני מונחים עמומים. במסגרת מאמר זה אציע הצעה כיצד ניתן להבחין בין שני המונחים. אני לא אומר כמובן כי ברק או גולן מפרשים מונחים אלה באופן דומה, אולם הצעתי מאפשרת לתת לשני המונחים משמעות מובחנת שעשויה להועיל לחידוד הדיון בעניינם.


בין אי-ציות אזרחי למרי אזרחי

אי-ציות אזרחי (civil disobedience) הוא מושג שנטבע על ידי הפילוסוף הנרי דיוויד תורו במאה ה-19 וששימש בתקופה מאוחרת יותר את מתנגדי מלחמת וייטנאם ואת המוחים נגד ההפרדה הגזעית בארצות הברית. אי-ציות אזרחי מתאפיין בהכרה עקרונית בסמכות של המוסדות הפוליטיים להטיל חובות על האזרחים ובצידו הכרה בגבולות הסמכות הפוליטית להטיל חובות או להחליט החלטות בלתי מוסריות. לעתים קרובות נוהגים להבחין בין אי-ציות אזרחי להתנגדות מצפונית. בשונה מהתנגדות מצפונית שהיא אקט פרטי, אי-הציות האזרחי הוא אקט ציבורי שבצידו קריאה פומבית לציבור כולו לפעול באופן לא חוקי (אך באופן טיפוסי גם לא אלים) נגד המדיניות שנגדה מוחים. יש אפוא שני מרכיבים יסודיים לאי-ציות אזרחי: זהו אקט קומוניקטיבי שמיועד למסור מסר פוליטי נגד החלטה או מדיניות מסוימת ולא נגד הלגיטימיות של השלטון ככזה; זהו אקט שמבוסס על הנכונות לפעול באופן לא חוקי ולכן איננו יכול, כעניין מושגי, להיות אקט חוקי. מכאן נובעת הנכונות של מדינות דמוקרטיות להכיר בהתנגדות מצפונית מחד גיסא (למשל במסגרת וועדות המצפון המעניקות פטור לחייבי שירות צבאי המחויבים לפציפיזם) ואי-הנכונות להכיר באי-ציות אזרחי מאידך גיסא.

בדומה לאי-ציות אזרחי גם מרי אזרחי (revolutionary civil disobedience) הוא אקט קומוניקטיבי בלתי חוקי וגם הוא עשוי להיות אקט לא אלים ביסודו. אולם בשונה מאי-ציות אזרחי, המבטא התנגדות למדיניות זו או אחרת, מרי אזרחי בא לבטא אי הכרה בלגיטימיות של המוסדות השלטוניים (הפוליטיים או המשפטיים) שכנגדם מוחים המתנגדים. המשתתפים במרי אזרחי מבקשים אפוא לערער על עצם הסמכות של המוסדות השלטוניים להחליט החלטות או לעצב מדיניות. כך, למשל, המתנגדים למשטר הקומוניסטי במזרח אירופה לא מחו נגד מדיניות זו או אחרת של המשטר אלא נגד הלגיטימיות של המשטר הקומוניסטי.


בין המחאה נגד הרפורמה לבין קריאותיהם של ברק וגולן

המוחים נגד הרפורמה המשפטית בשנה שעברה, הכירו בסמכות העקרונית של המוסדות הפוליטיים הקיימים – קרי ממשלת נתניהו וקואליציית הימין-חרדים בכנסת – למשול. עמדת המוחים נגד הרפורמה הייתה כי מדובר בפוטש משטרי, כלומר שינוי משטרי-חוקתי אשר אם יאומץ יהפוך את המשטר ללא לגיטימי. מכאן ששעה שמתנגדי הפוטש המשטרי הכירו בלגיטימיות של הכנסת והממשלה להחליט החלטות מחייבות, התנגדותם (החוקית והלא חוקית) באה להעביר מסר לפיו אם השינויים החוקתיים המוצעים יתקבלו הם לא יוכלו להכיר בסמכות של המשטר הפוליטי-משפטי החדש שייווצר, להחליט החלטות או לעצב מדיניות. לפיכך, המוחים נגד הרפורמה נקטו לכאורה באי-ציות אזרחי נגד הרפורמה אולם למעשה איימו גם במרי אזרחי אם הרפורמה תעבור.

לעומת המוחים נגד הרפורמה, יאיר גולן אינו מכיר בלגיטימציה של ממשלת נתניהו למשול בישראל, ולמעשה הוא שלל את לגיטימיות שלה כבר בנובמבר 2022, עוד בטרם השבעת הממשלה. ניכר שגולן סבור שנתניהו הוא דיקטטור מסוגו של סלובּודן מילושביץ', ולכן הוא אינו יוצא נגד מדיניות כזו או אחרת של הממשלה נגד הממשלה עצמה. כלומר, גם כשהשתמש במונח "אי-ציות אזרחי" גולן בעצם קרא לציבור לנקוט במרי אזרחי, משום שהוא סבור שהמשטר הישראלי בהנהגתו של נתניהו הוא דיקטטורי או דיקטטורי למחצה, ולכן אינו לגיטימי. גולן אינו יוצא נגד הלגיטימיות העקרונית של השיטה המשטרית הקיימת בישראל, ולכן אם במקום ממשלת נתניהו תעלה ממשלה אחרת (כמו ממשלת שינוי נוספת) המשטר בישראל יחזור, לשיטתו, להיות משטר לגיטימי.

ברק מחזיק לכאורה בעמדה קרובה יותר לזו של המוחים נגד הרפורמה מאשר לזו של גולן. ברק קורא למרי אזרחי (אותו הוא מכנה לפרקים "אי-ציות אזרחי") רק בתגובה למדיניות לא-לגיטימית, לשיטתו, שנוקטת הממשלה. כך, למשל, בקריאתו הוא הסביר כי "בחסות המלחמה מתחולל בישראל בימים אלו פוטש שלטוני-חוקתי ללא יריות. פוטש שאם לא ייבלם, יהפוך את ישראל בתוך שבועות לדיקטטורה בפועל". יש לציין כי ברק קרא למרי אזרחי, או לכל הפחות הצביע על האפשרות שיפרוץ מרי אזרחי, גם ביחס לפעולות של ממשלות קודמות בראשות בנימין נתניהו. כך, למשל, בתקופת מגפת הקורונה, כאשר הקואליציה בראשות נתניהו פעלה להעביר את "חוק הסמכויות", טען ברק שהשלכות החוק יביאו למרי אזרחי: "מי שינסה להכניס שוטרים ללא צו אל בתי אזרחים יגמור עם מרי אזרחי. מי שינסה למנוע הפגנות בצווי חירום יגמור עם מרי אזרחי". לאחרונה הוא קרא למרי אזרחי גם בתגובה לפעולות שלא נעשו על ידי הממשלה (אך לא גונו על ידה): "קריסת ה'מבצר' בעיצומה. הבוקר, בבג"צ. ולפני כן ב'שדה תימן', בבית ליד ובבקו"מ. כנופיות בריונים חלקם חמושים, פועלים למיטוט המדינה ושלטון החוק. בדרך, פיטורי היועמ"שית. אם זה לא ייעצר, הלכה המדינה. נתניהו מגמגם. את הלוזר חייבים להרחיק מהשלטון. רק מרי אזרחי בלתי אלים, עכשיו, יפיל אותו". לפיכך, ניכר שבסופו של דבר, עמדתו של ברק בעצם קרובה יותר לעמדתו של גולן, וגם הוא פוסל את עצם הלגיטימיות של ממשלת נתניהו וקורא לעריכת מרי אזרחי עד להחלפתה בממשלה אחרת.

Comments


bottom of page